El 6 de novembre, durant la Fira de Nadal de Ripoll, es presentarà oficialment Comerços Centenaris del Ripollès · venedors d’esperança, un llibre que recull la trajectòria de 63 establiments amb més de 100 anys d’història de 15 municipis de la comarca. Es tracta d’una obra de gran valor patrimonial i emocional que homenatja tots aquells comerços que, dècada rere dècada, han aixecat persianes malgrat guerres, dictadures, crisis econòmiques, l’arribada de grans superfícies, la globalització o la digitalització del consum.
A les seves pàgines hi trobem la història de comerços tan emblemàtics com el Forn Capdevila i Carnisseria Fruitós de Ripoll, Can Feliu de Vilallonga de Ter, Taller Morer de Camprodon, Restaurant Casa Rudes de Sant Joan, Can Boshoms de Planoles o l’Hotel Catalunya, de Ribes de Freser. I així, fins a 63 establiments, la majoria dels quals continuen avui en mans de les mateixes famílies, amb històries plenes d’anècdotes, superació, orgull i relleus generacionals: aprenents que van acabar sent mestres, fills que van decidir seguir el llegat quan semblava impossible, o canvis de rumb valents que van permetre reinventar-se sense perdre l’essència. Cada relat és una finestra que mostra com ha treballat, menjat, comprat i viscut la comarca durant més d’un segle.
Editat per la UIER, amb el suport del Consell Comarcal del Ripollès, el Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya i la Cambra de Comerç de Girona, Comerços centenaris del Ripollès · venedors d’esperança reuneix reportatges, fotografies històriques i una cronologia detallada que recorre més de tres segles de vida comercial.
En un moment en què el comerç local afronta reptes majúsculs, aquest llibre és un acte de reconeixement i resistència. Les botigues de proximitat, siguin centenàries o no, continuen aportant llum, dinamisme, llocs de feina, convivència i cohesió. Són patrimoni viu i cal preservar-les.
Aquesta primera edició és limitada a 450 exemplars, tots numerats. Vol ser un homenatge als besavis, avis, pares i mares —i a totes les persones que, generació rere generació, han servit la comunitat des de darrere d’un taulell, amb constància i valentia.
“Llegir aquest llibre és reconèixer i protegir una manera d’entendre els pobles i les relacions humanes de la nostra comarca, i de Catalunya”, destaca l’equip editorial de la UIER.
El llibre incorpora també una secció dedicada als Comerços gairebé centenaris, on s’hi recullen negocis que estan a punt d’arribar al segle de vida, com Cal Nasiet, Drogueria Roig, Embotits La Pedra o Calçat Nogué.
El volum ha estat imprès a Impremta Maideu (Ripoll, 1916), un establiment que també hi apareix com a comerç centenari.
Comerços centenaris del Ripollès · venedors d’esperança és un llibre de tapa dura, amb un disseny net, elegant i contemporani.
Presentació oficial
📍 Ripoll – Sala de la Lira
🗓 6 de novembre – Fira de Nadal de Ripoll
Al final de l’acte s’oferirà un petit vermut.
Preu especial de presentació:
• Preu oficial del llibre: 25 €
• Preu per a totes les persones que l’adquireixin durant la presentació: 20 €
El llibre també es podrà comprar posteriorment a les llibreries de la comarca i a la mateixa seu de la UIER.




0 Comments